Pengaruh Pengetahuan, Produk dan Kepercayaan Masyarakat terhadap Minat Menabung pada Bank Syariah (Studi Kasus pada Masyarakat Klaten)
Keywords:
Knowledge, Products, Trust and Interest in SavingAbstract
This research aims to find out what influence knowledge, products and public trust have on interest in saving at Islamic banks. The data analysis method used in this research is multiple linear regression. This research uses quantitative research with questionnaires as data collection material. The population in this study was the Klaten community using a sample of 112 respondents who were already sharia bank customers. The technique used in this research is purposive sampling. The results of this research show that there is a partially positive and significant influence on the knowledge variable on interest in saving at Islamic banks because the t value is 5.594 with a t table of 1.98217, which means t count > t table. The partial product variable does not have a significant effect on interest in saving at Islamic banks because the t value is 1.143 with a t table of 1.98217, which means tcount < ttable. Then the trust variable partially has a positive and significant effect on interest in saving at Islamic banks because the t value is 3.196 with a t table of 1.98217, which means tcount > ttable.References
Amri, T. H. P. P. U. (2021). Pengaruh Religiusitas dan Pengetahuan terhadap Keputusan Menabung di Bank Syariah dengan Minat Sebagai Variabel Intervening. Intelektualita, Vol 10 No 1 (2021): Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains.
Andriani, G. F., & Halmawati, H. (2019). Pengaruh Bagi Hasil, Kelompok Acuan, Kepercayaan Dan Budaya Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(3).
Andrianto dan Anang Firmansyah. (2019). Manajemen Bank Syariah (Implementasi Teori dan Praktek). Qiara Media. Jakarta
Asrul. (2020). Pengaruh Religiusitas, Reputasi Bank Dan Perolehan Informasi Terhadap Minat Masyarakat Kota Pariaman Untuk Menabung Di Bank Mandiri Syariah. Ensiklopedia of Journal, 2(5).
Darmawati, D., & Zelmiyanti, R. (2021). Kepercayaan Publik, Nilai Religiusitas Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Journal of Applied Managerial Accounting, 5(1).
Fauzi, Ahmad, and Indri Murniawaty. (2020). “Pengaruh Religiusitas Dan Literasi Keuangan Syariah Mahasiswa Terhadap Minat Menjadi Nasabah Di Bank Syariah.” Economic Education Analisis Journal 9(2).
Handayani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu.
Hasanah, A. N. (2021). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah (Studi pada Masyarakat Desa Pagar Puding Kecamatan Tebo Ulu). Repository.Uinjambi.Ac.Id.
Jhondri, (2021). Pengaruh Aksebilitas, Jaminan Rasa Aman dan Bagi Hasil Terhadap Minat Menabung Pada Bank Syariah Indonesia KC Palembang A. Rivai. Undergraduate Thesis thesis, UIN Raden Fatah Palembang.
Kartika Yusuf; Hidayat, Fauzi; Krinala, Efina; Fauzi, Slamet Nur; Sari, Anggun Puspita; Firmansyah, Eggy; Wahyudi, Wahyudi, C. yusuf. (2020). Pengaruh Religiusitas, Trust, Corporate Image, Dan Sistem Bagi Hasil Terhadap Minat Nasabah Menabung Dan Loyalitas Di Bank Syariah Mandiri Di Surabaya. Develop, Vol 4 No 2 (2020).
Notoatmodjo, S. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta: Jakarta.
Priansa, Donni Juni. (2017). Komunikasi Pemasaran Terpadu. Bandung : CV Pustaka Setia.
Romdhoni, Umi Hani, Fitri Ernawati, I. E. P. A. H. (2021). Analisis Pengaruh Pendidikan, Sosial, dan Pengetahuan Terhadap Minat Masyarakat Menabung di Bank Syariah (Studi Kasus di Desa Jatikuwung Gondangrejo Karanganyar). Jurnal Ilmiah Edunomika, Vol 5, No 02 (2021): EDUNOMIKA : Vol. 5, No. 2, 2021.
Romdhoni, A. H., & Ratnasari, D. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Pelayanan, Produk, dan Religiusitas terhadap Minat Nasabah untuk Menggunakan Produk Simpanan pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 4(02).
Saleh, K., Sodirin, S., & Mirnasari, T. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kendaraan Bermotor Yamaha Mio Pada Cv. Rolya Motor Di Bandar Lampung. Jurnal Manajemen Mandiri Saburai (JMMS), 5(2).
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutriadi, et al. (2021). Manajemen Pemasaran. Samudra Biru.
Syafril, S. E. (2020). Bank & Lembaga Keuangan Modern Lainnya. Prenada Media.
Ujia, N. & Munawaroh, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan terhadap Minat Beli Online. Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 19(2).
Yulisari, dkk. (2021). Analisis Sistem dan Prosedur Penyaluran Kredit Pada BPR Husamitra Cabang Daya. Jurnal Economic Bosowa, 31.