Pengaruh Bauran Pemasaran, Kualitas Pelayanan, dan Brand Image Terhadap Loyalitas Nasabah Pada BMT Amanah Ummah Kartasura
Keywords:
Marketing Mix, Service Quality, Brand Image, Customer LoyaltyAbstract
The purpose of this research is to find out whether the marketing mix, service quality, and brand image affect customer loyalty and how much influence it has. Research method with a quantitative approach. Data obtained from questionnaires and documentation. By taking samples through non-probability sampling techniques. According to Ferdinand (2014) in a multivariate study the sample was used in this research was 75 respondens. The result of this study are that partially there is no significant effect of marketing mix and service quality variables at BMT Amanah Ummah Kartasura, but there is a significant effect of brand image variable on customer loyalty variable. There is a simultaneous significant influence of marketing mix, service quality, and brand image variables on customer loyalty of BMT Amanah Ummah Kartasura which is supported by obtaining an Adjusted R Square value of 0.664.References
Assauri, S. (2014). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali pers.
Cahyaningdyah, D. (2013). Jurnal Dinamika Manajemen. Jurnal Dinamika Manajemen. Vol. 4(2).
Ferdinand, A. T. (2006). Metode Penelitian Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Firmansyah, I. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, Harga, dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Kober Mie Setan di Kota Malang. Management and Business Review. Vol. 3 (2).
Ghozali, I. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS, Edisi Ketiga. Semarang: Badan penerbit Universitas Diponegoro.
Griffin, R. W dan Morhead, G. (2013). Perilaku Organisasi. Jakarta : Salemba Empat.
Jeany. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Pada BPR Artha Prima Perkasa. SKRIPSI. Batam: Universitas Putera Batam.
Kasmir. (2017). Customer Service Excellent. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta : Salemba Empat.
Melina, F. (2020). Pembiayaan Murabahah di Baitul Maal Wat Tamwil (BMT). Jurnal Tabarru: Islamic Banking and Finance. Vol 3 (2).
Mishkin, S. F. (2008). The Economics of Money, Banking, and Financial Markets. Boston: Pearson Adisson Wesley.
Mubarok, U. S., dan kawan-kawan. (2022). Strategi Optimalisasi Peran BMT Dalam Membangun Perekonomian Jawa Timur. Musyarakah: Juournal of Sharia Economics (MJSE). Vol 2 (1).
Pamungkas, V. D. (2021). Pengaruh Praktik-Praktik HRM dan Involvement Terhadap Kinerja Karyawan Sektor Pelayanan Publik Dengan Mediasi Komitmen Afektif di Masa Pandemi Covid-19. SKRIPSI. Surakarta: Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
Pratiwi, N. K. D., dkk. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Bauran Pemasaran dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Mcdonald’s di Kota Denpasar. Jurnal Widya Amrita. Vol 1 (1).
Rahmawati, P. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran dan Brand Image Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Resto Korean Grill Oppa Galbi Lebak
Risal, T. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Pada BMT Kampoeng Syariah.
Sadiq, H dan Laela, S. (2019). Pengaruh Pelayanan dan Brand Image Terhadap Loyalitas Nasabah Bank Negara Indonesia. Jurnal Manajemen Kewirausahaan. Vol. 16 (01).
Setyawati, K. E. (2018). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Keputusan Pembelian Motor Honda Vario (Studi Kasus Pada CV Kirana Mototrindo Jaya). Jurnal Online Mahasiswa Bidang Manajemen. Vol 3 (4). (http://bitly.ws/HS6A, diakses 8 Juni 2023).
Siregar, L. A. N. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Loyalitas Pelanggan Zoya Cabang Meda dengan Brand Image Sebagai Variabel Moderating. SKRIPSI. Medan: Universitas Islam Negeri SumateraUtara.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa (Prinsip, Penerapan, Penelitian). Yogyakarta: Andi.
Usmadi. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas dan Uji Normalitas). Jurnal Inovasi Pendidikan. Vol 7 (1).
Welta, F. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) Surya Barokah. I-Economic. Vol 3 (2).