Peranan Pengetahuan Produk, Variasi Menu, Cita Rasa Dan Strategi Pemasaran Syariah Terhadap Keputusan Pembelian Es Dawet Sawama Sukoharjo (Studi Kasus di Es Dawet Samawa Sukoharjo)

Authors

  • Husien Abdul Hadi Institut Teknologi Bisnis AAS Indonesia

Keywords:

product knowledge, menu variations, taste, sharia marketing strategy, purchasing decisions

Abstract

This study aims to analyze the influence of product knowledge, menu variations, taste and sharia marketing strategy on the purchasing decision of Es Dawet Samawa. The method used in this research is quantitative, the test equipment used in this research is by using linear regression analysis. Sampling using accidental sampling technique. The number of samples in this study was determined according to the opinion derived, namely the sample at least 10 times the number of variables studied. There are 4 data variables in this study, so the number of sample members = 10 x 4 variables = 40. Then validation and reliability tests were carried out on the data obtained. The results showed that first product knowledge, sharia marketing strategy had a positive and significant effect on purchasing decisions, while menu variations and taste had no or negative effect on purchasing decisions for Es Dawet Samawa. It is proved that the product knowledge variable with tcount of 2,935 > ttable of 2,026 with a significant level of 0,006 < 0,05. both menu variations with tcount 0.296 > ttable 2.026 while the significant level is 0.769 <0.05. the three flavors with a tcount of 0.540 > ttable 2.026, while a significant level of 0.592 <0.05. the four sharia marketing strategies with tcount of 4.089 > ttable of 2.026 while the significant level is 0.000 <0.05. And 32,447 (F count) > 2,633 (F table) states that the variables of product knowledge, menu variations, taste and sharia marketing strategy together have a significant effect on purchasing decisions for ice dawet samawa sukoharjo

References

Alvin, M. S. (2016). Manajemen Pemasaran Syariah Dalam Produk Penghimpunan Dana Tabungan Pelajar Dan Santri Di Bprs Suriyah Kantor Cabang Slawi-Tegal (Doctoral Dissertation, Iain Purwokerto).

Assauri, Sofjan. 2014. Manajemen Pemasaran, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Astika, A. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Berbasis Syariah Terhadap Minat Konsumen Untuk Membeli Produk Pada Zoya Palembang.[Skripsi] (Doctoral Dissertation, Uin Raden Fatah Palembang).

Drummond, K. E., Brefere. L. M. 2010. Nutrition For Foodservice And Culinary Professional’s,Seventh Edition. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc

Enterprise, J. (2014). Spss Untuk Pemula. Elex Media Komputindo.

Ernawati, D. (2018). Pengaruh Variasi Produk, Cita Rasa, Dan Internet Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Pada Terang Bulan Jessy Di Kota Kediri. Universitas Nusantara Pgri Kediri. Kediri.

Firmansyah, A. R. (2016). Pengaruh Pengetahuan Produk Dan Persepsi Kualitas Terhadap Niat Beli Mobil Datsun Go Panca. Bisma (Bisnis Dan Manajemen), 9(1), 26-32.

Fuad, M. (2019). Pengaruh Pengetahuan Produk Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Smartphone Samsung Di Kota Makassar (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)

Ilmi, M. F. (2017). Pengaruh Kurs/Nilai Tukar Rupiah, Inflasi Dan Tingkat Suku Bunga Sbi Terhadap Indeks Harga Saham Gabungan Lq-45 Periode Tahun 2009-2013. Nominal: Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 6(1), 93-108.

Ilmi, S., Pawenang, S., & Marwati, F. S. (2020). Pengaruh Choi Siwon Sebagai Brand Ambassador, Brand Image (Citra Merek) Dan Cita Rasa Terhadap Keputusan Pembelian Mie Korean Spicy Chicken.

Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(1).

Khoirunnisa, H. F. (2021). Pengaruh Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Ultra Cover Bb Cream Maybelline Pada Watsons Ciplaz Karawang (Doctoral Dissertation, Fisip Unpas).

Kumbara, V. B. (2021). Determinasi Nilai Pelanggan Dan Keputusan Pembelian: Analisis Kualitas Produk, Desain Produk Dan Endorse. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(5), 604-630.

Lubis, R. F. P., & Magnadi, R. H. (2015). Studi Tentang Product Knowledge Dan Keputusan Pembelian Pada Notebook Acer (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Diponegoro, Semarang). Diponegoro Journal Of Management, 174-183.

Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Negri Surabaya, Kampus Ketintang Surabaya 60231.

Miati, I. (2019). Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Handycrafts Pada Sentra Kerajinan Bambu Mangkubumi Kota Tasikmalaya. Jurnal Ilmiah Adbis (Administrasi Bisnis), 3(2), 19-34.

Mubayyanah, M., Kunaifi, A., Rahman, F., & Rosyid, A. (2021). Ragam Menu, Harga, Dan Lokasi: Pengaruhnya Terhadap Loyalitas Pelanggan Restoran?. Masyrif: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 1(1).

Nittissusastro, Mulyadi (2012), Perilaku Konsumen Dalam Perspektif Kewirausahaan, Alfabeta, Bandung.

Nurdin, M. (2021). Pengaruh Strategi Pemasaran Islami Terhadap Keputusan Pembelian Thrifting Di Instagram Pada Masyarakat Surabaya. Nomicpedia: Journal Of Economics And Business Innovation, 1(2), 89-101.

Puspaningrum, S., & Walujo, H. D. (2021). The Influence Of Brand Image And Product Knowledge On Purchase Decisions (Study On Holland Bakery Pandanaran Semarang Consumers). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Keuangan, 2(3), 168-173.

Reza, A. M. D. D. (2021). Pengaruh Keragaman Produk Dan Kualitas Layanan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing Pada Swalayan Hero Dan Transmart Di Kota Makassar (Doctoral Dissertation, Universitas Hasanuddin).

Santoso, S. A. (2019). Pengaruh Variasi Menu, Harga, Jam Kerja, Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Warung Tegal Di Kecamatan Ciputat Timur (Bachelor's Thesis, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Uin Jakarta).

Sari, 2013.”Pengaruh Cita Merek Dan Keluarga Terhadap Keputusan Pembelian Honda Beat” , Vol.1 Nomor 1, Januari 2013. Jurnal Ilmu Manajemen. Jurusan

Teri, T., & Mujit, I. M. (2021). Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Sistem Informasi Akuntansi. Jurnal Trust Riset Akuntansi, 9(1).

Timo, F. (2021). Pengaruh Variasi Menu Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Tamu Di Hotel Victory Kefamenanu. Inspirasi Ekonomi Jurnal Ekonomi Manajemen, 3(3), 8-16.

Oetomo, R. A. (2012). Analisis Pengaruh Keragaman Menu, Persepsi Harga dan Lokasi terhadap Minat Beli Ulang Konsumen (Studi pada Restoran Waroeng Taman Singosari Semarang). Skripsi. Fakultas Ekonomika dan Bsinis. Universitas Diponegoro

Ozdemir, B., & Caliskan, O. (2014). A Review of Literature on Restaurant Menus: Specifying the Managerial Issues. International Journal of Gastronomy and Food Science.

Downloads

Published

25-12-2022