Pengaruh Etika Bisnis Islam, Modal, Lama Usaha dan Jam Kerja Terhadap Pendapatan Pedagang di Pasar Tradisional Semin Kabupaten Gunungkidul
Keywords:
Islamic Business Ethics, Capital, Length of Business, Hours of Work, Income of TradersAbstract
This study aims to examine the effect of Islamic business ethics, capital, length of business, and working hours on the income of traders at the Semin Traditional Market, Gunungkidul Regency. This research is a quantitative study with a population of traders at the Semin Traditional Market, Gunungkidul Regency, which was conducted on 26 May 2022. Samples were taken using the Slovin formula and the sampling technique used probability sampling. Data analysis used multiple linear regression model. This study explains that in the t test the Islamic business ethics variable has a tcount < ttable that is 0.668 < 1.98932 and the value of sig (0.0506 > 0.05) means that the Islamic business ethics variable has no significant effect on the income of traders, capital has the value of tcount < ttable is 0.048 < 1.98932 and sig (0.962 > 0.05) means that the capital variable has no significant effect on the income of traders, the length of business has a tcount < ttable that is -0.518 < 1.98932 and the value of sig (0.606 > 0.05) means that the length of business variable has no significant effect on the income of traders, and working hours has a value of tcount > ttable that is 5.429 > 1.98932 and the value of sig (0.000 < 0.05) means that the variable working hours significant effect on the income of traders.References
Agustina, T. S. (2015). Kewirausahaan Teori dan Penerapan Pada Wirausaha dan UKM di Indonesia. Jakarta: Mitra Wacana Media
Anggraini, W. (2019). Pengaruh Faktor Modal, Jam Kerja, Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah. Skripsi. Bengkulu: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam IAIN Bengkulu
Asmie. (2008). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Pendapatan Pedagang Pasar Tradisional di Kota Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Gajah Mada
Budiharjo, M. (2021). Pengaruh Etika Bisnis Islam, Modal Usaha, dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Kaki Lima Pasca New Normal. Skripsi. Purwokerto: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Purwokerto
Departemen Agama RI. (2011). Al-Qur’an dan Terjemahnya. Bandung. Diponegoro
Husaini & Fadhlani, A. (2017). Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan. Jurnal Visioner & Strategis. Vol 6, No 2
Miftaqul, R. N. (2021). Pengaruh Modal dan Jam Kerja Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Mlilir Kabupaten Madiun. Skripsi. Madiun: Jurusan ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam IAIN Ponorogo
Nur, N. N. (2019). Pengaruh Lokasi Usaha, Modal, Jam Kerja dan Jenis Dagangan Terhadap Pendapatan Pedagang Kecil di Sekitar Stasiun Tanah Abang, Tebet Dan Jakarta Kota. Skripsi. Jakarta: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Patty, F. N., & Rita, R. M. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Kaki Lima (Studi Empiris PKL di Sepanjang Jln. Jenderal Sudirman Salatiga). Jurnal Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Kristen Satya Wacana, hal 5-6
Prastiwi, I. E., & Fitria, T. N. (2020). Budaya Hedonisme dan Konsumsif dalam Berbelanja Online Ditinjau dari Perpektif Ekonomi Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam. 6(03), 731-736
Prihatminingtyas, B. (2019). Pengaruh Modal, Lama Usaha, Jam Kerja Dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Di Pasar Landungsari. Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi. Vol 7, No 2
Romadina, D. (2018). Pengaruh Modal Kerja, Jam Kerja dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Kaki Lima Perempuan Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Skripsi. Lampung: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam UIN Raden Intan Lampung
Rusmini & Maghfira, A. N. (2018). Pengaruh Modal, Jam Kerja, Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Di Pasar Ikan Hias Mina Restu Purwokerto Utara. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Akuntansi (JEBA). Vol 20, no 4
Sochimin. (2016). Kewirausahaan Teori Aplikatif dan Praktik. Purwokerto: STAIN Press
Sudjono & Noor, J. (2011). Metode Penelitian. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: ALFABETA
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: ALFABETA