Pengaruh Pemasaran dan Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Wisatawan di Kawasan Pariwisata Syariah Masjid Cipto Mulyo, Pengging, Boyolali

Authors

  • Amelia Yudi Pratiwi Fakultas Ekonomi Bisnis, Intitut Teknologi Bisnis AAS Indonesia
  • Suhesti Ningsih Fakultas Ekonomi Bisnis, Intitut Teknologi Bisnis AAS Indonesia

Keywords:

Marketing, Service, Interest, Syariah Tourism

Abstract

This research is the result of research that describes how service and marketing influence the interest of tourists visiting the syariah tourism area of the Cipto Mulyo Mosque, Pengging, Boyolali. The research method used is a quantitative method. The population in this study were the Boyolali people who had visited or had never visited the syariah tourism area at the Cipto Mulyo Mosque, Pengging, Boyolali. The sample collection technique used in this study is the use of multivariate regression analysis. Data analysis used is Multiple Liner Regression Analysis and hypothesis testing through Determinant Coefficient Analysis (R2), F test (simultaneous) and t test (partial). In this study, three variables were used, namely Marketing and Service as the independent variables and Interest in Tourist Visits as the dependent variable. The results of the study show that marketing has no effect on tourist interest. While services affect the interest of tourist visits.

References

Alfitriani, Putri, W. A., & Ummasyroh. (2021). Pengaruh Komponen 4A Terhadap Minat Kunjung Ulang Wisatawan Pada Destinasi Wisata Bayt Al-Qur’an Al-Akbar Kota Palembang. Aplikasi Manajemen & Bisnis, 1(2), 66–77. https://jurnal.polsri.ac.id/index.php/JAMB

Dewi, Safira Permata, D. (2021). Pemanfaatan Media Video Pembelajaran dalam Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING). (JPB) Jurnal Pembelajaran Biologi, 8(Kajian Biologi dan Pembelajarannya).

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen (05 ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2013). Model Persamaan Struktural: Konsep dan Aplikasi dengan Program AMOS 22.0 Update Bayesian SEM (6th ed.). UNDIPPress.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (8th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Lisma, N., Yonaldi, S., & Zulbahri, L. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kunjungan Wisatawan Ke Objek Wisata Syariah Di Sumatera Barat. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 8, 1–15.

Miarsih, G. S. dan A. (2018). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Minat Berkunjung Wisatawan ke Objek Wisata Religi Masjid Gedhe Kauman Yogyakarta. Journal of Tourism and Economic, 1.

Sekaran, U. (2014). Metodologi Penelitian Untuk Bisnis (4th ed.). Salemba Empat.

Sugiarti, A. N. (2015). Strategi Pengembangan Pariwisata Syariah Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Muslim Domestik dan Mancanegara Di Kota Bandung.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.

Surya, E. D. (2018). Analisis Pemasaran Pariwisata Halal di Provinsi Sumatera Barat, Desertasi Universitas Sumatera Utara.

Yusuf, M. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran dan Destination Image Terhadap Keputusan Wisatawan Berkunjung pada Pariwisata Syariah di Provinsi Sumatera Barat. Al-Hikmah : Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(2), 26–38.

Downloads

Published

25-06-2023